Jaký je rozdíl mezi Lunární a Hormonální jógou?

Tuto otázku slýchám poměrně často. Oba typy jógy se svými výsledky mezi sebou totiž moc neliší – obě jsou velmi hojivé v oblasti břicha a pánve, harmonizují hormonální systém, odstraňují potíže kolem menstruace a přechodu, zlepšují plodnost žen i mužů, nabíjejí energií apod. Řídí se ale rozdílným postupem, dvěma různými cestami.

Hormonální jóga

Dnešní podoba sestavy vznikala asi 25 let, díky tomu ale může být zárukou vynikajících výsledků.

Dinah Rodrigues vytvořila HJ prapůvodně pro ženy po přechodu, proto všude uvádí, že Hormonální jóga zvyšuje hladiny hormonů. V Německu před asi 15 lety ženy zjistily, že skvěle pomáhá i na potíže během přechodu. U nás v ČR se již před 10 lety hlásily na semináře zejména mladé ženy, které měly poruchy cyklu a přály si otěhotnět. Praxe tedy ukázala, že HJ hladiny hormonů harmonizuje a optimalizuje vzhledem k věku ženy, hodí se jak pro mladé dívenky, kde cyklus teprve začíná, tak po vysazení hormonální antikoncepce a na neplodnost, na přechod, po přechodu, i pro udržování kondice a vitality do vysokého věku.

Pro velkou úspěšnost později Dinah vytvořila ještě sestavu HJ pro muže plus dvě sestavy pro diabetiky.

Hormonální nerovnováha může mít různé příčiny. Většinu z nich dokáže HJ skvěle vykompenzovat. Na mých kurzech se účastníci dozvědí informace, jak si v běžném životě udržovat dobré hormonální hladiny, aby byly výsledky cvičení co nejlepší a pokud možno trvalé. Pokud si pravidelně cvičíte a výsledky nejsou podle Vašich představ, nahlédněte do mého e-booku zdarma, kde upozorňuji na nejčastější chybu, proč Vám HJ nefunguje.

Hormonální jóga je striktní – je v ní předem daná sestava, která by se měla cvičit kompletní, beze změn a to nejlépe každý den. Ideální je ráno sestava aktivační a večer protistresová. Mnoho žen má díky tomuto přísnému nastavení rychlé výsledky. Pro některé je to ovšem každodenní porce utrpení, ta přísnost jim vadí.

Lunární jóga

Zakladatelka Lunární jógy Adelheid Ohligová ve svých cca 30 letech přestala menstruovat. Zpočátku jí to vyhovovalo, ale když se asi za 2 roky objevila diagnóza „rakovina děložního hrdla“, otřáslo to s ní. Ptala se sama sebe: „Proč zrovna já? Vždyť cvičím jógu, jím zdravě, nekouřím, nepiju… Co mám ještě zlepšit?“ Přišla na to, že sice všechno dělá perfektně (i svou práci), ale někam se vytratila radost ze života. Byla na sebe přehnaně přísná, což se projevovalo jak ve cvičení, tak ve stravě či v práci. Řekla si, že pokud by měla mít už jen půl roku života, chce si jej teď užít úplně naplno. Okamžitě dala výpověď a vydala se cestou uzdravování.

Nejsilnějším prostředkem LJ, který jsem zatím nikde jinde nenašla, jsou tance LJ. Skvěle nabíjejí energií a harmonizují hormony. Jsou tak účinné, že Vám stačí jenom 5 minut denně. Tance mohou ženy podle potřeby použít i v postupech na vyvolání menstruace nebo ovulace. Adelheid se je naučila u Avivy Steinerové, jakmile se po 2 letech bez menstruace dozvěděla diagnózu rakovina děložního hrdla. Díky tancům se jí cyklus do 4 dnů obnovil. Lunární jóga je tedy první cyklickou jógou na světě.

Lunární jóga umí ještě něco navíc

Vedle harmonizace hormonální hladiny a nastartování hojení těla jsou v ní tyto prvky

  • postup pro ženy na vyvolání ovulace
  • postup na vyvolání menstruace
  • postup na vyčištění dělohy
  • cviky na každý den cyklu (Cyklická jóga podle Martiny Mangové)
  • cviky na roční období (jaro, léto, podzim , zima – dají se aplikovat podle “Cyklické ženy”)
  • cviky podle znamení zvěrokruhu a fází měsíce (můžeme cvičit podle Lunárního kalendáře)
  • cviky pro pohodové cestování
  • cviky pro jednotlivé čakry
  • cviky a esence divokých zvířat

Zatím jsem nikde nenašla jiný systém, tělesnou terapii, která by takovou komplexnost nabízela. V tomto ohledu mi LJ připadá naprosto jedinečná a výjimečná. Dává ženám silné prostředky, jak si v různých situacích mohou pomoci samy 100% přirozeným způsobem.

Lunární jóga je o svobodě a kreativitě. Žena si sama vybírá cviky podle svých potřeb, pocitů a nálady. Každý den může mít jinou vlastní sestavu cviků. A všechny jsou správné. Je zde dokonce možnost si zvolit cvičení podle měsíce, ročních dob či dnů cyklu. LJ nás učí důvěřovat svému tělu, intuici a pomáhá rozvíjet kreativitu. Ženám, které před přísností dají raději přednost volnosti a radosti, bych určitě doporučila spíše Lunární jógu.

Rozdíl ve vzdělání

Studium Lunární jógy trvá i s přípravným rokem minimálně 3 roky a obsahuje celkem 500 hodin výuky, což odpovídá evropským normám pro lektory jógy. Naopak certifikát Hormonální jógy je možné získat za jeden týden, jelikož je to nástavba na předchozí studium. K získání certifikátu HJ je potřeba už vlastnit jógový diplom. Většina škol v zahraničí má nastaveny podmínky tak, že to musí být certifikát právě na 500 hodin výuky dle evropských norem.

Už jsem se ale setkala s tím, že certifikát pro Hormonální jógu získala lektorka, která před tím absolvovala pouze 70hodinové vzdělání jógy. Jak se jí to podařilo, to netuším… Tímto se samozřejmě žádná lektorka HJ chlubit nebude, takže se to na jejích stránkách zřejmě nedočtete. Je mi to moc líto, protože to samozřejmě může snižovat kvalitu výuky nebo výsledky účastnic. (Nechci ani zmiňovat skutečnost, že je mnoho „lektorek HJ“, které vůbec žádný certifikát nemají. Doporučuji se v tomhle ohledu mít na pozoru.)

U Lunární jógy je podmínkou pro udržení akreditace i pravidelná roční účast na doškolovacích seminářích, čímž si lektorka doplňuje aktuální informace.

U HJ tato povinnost neexistuje – pokud si tedy lektorka poprvé některých nedostatků nevšimne, možná nikdy nebude mít možnost je opravit či zdokonalit.

Proč je tedy Hormonální jóga mnohem populárnější než Lunární jóga?

Porovnejte si rozsah výuky pro certifikát a bude Vám to jasné. Asi 30 hodin u HJ a naproti tomu 500 hodin u LJ. Do studia Lunární jógy je potřeba investovat hodně času a energie (peněz), je to trochu běh na dlouhou trať. Částku, kterou zaplatíte za certifikát HJ, vydáte například za jediný víkend pravidelného doškolování LJ.

Certifikát na Hormonální jógu je tedy po všech stránkách dostupnější. Proto je v ČR již asi 60 lektorek Hormonální jógy.

Lektorky Lunární jógy jsme v ČR jen dvě – Simona Hansal ale momentálně působí v Tullnu, v Rakousku. Seznam všech lektorek Lunární jógy na celém světě naleznete zde.

Oba druhy jógy se dají velice dobře kombinovat.

Například žena, která si přeje otěhotnět a má cyklus dlouhý 70 dní, může každý den cvičit sestavu HJ pro rychlou optimalizaci hormonálních hladin a k tomu 14. den cyklu postupem z LJ vyvolávat ovulaci. Zvýší se tím pravděpodobnost otěhotnění a zároveň se jí zkrátí cyklus třeba na 30 dní, pokud by neotěhotněla.

Dále v Hormonální józe je mnoho kontraindikací, v Lunární józe ne. Třeba v těhotenství tak ženy mohou přejít na jemnější Lunární jógu – díky cvičení mají lepší prokrvení a okysličení pánve a dělohy, což podpoří uhnízdění vajíčka a udržení, těhotenství se může zdárně vyvíjet k úspěšnému porodu.

Možností, jak nám může Hormonální a Lunární jóga pomoci, je mnoho. Pokud cítíte, že byste se rádi dozvěděli více, ráda Vás uvidím na některém ze svých seminářů.

Certifikát k výuce Hormonální jógy pro ženy jsem získala asi před 12 lety, v červnu 2006. Bylo to po tříletém studiu Lunární jógy a po více než 20 letech zkušeností s cvičením podle Mojžíšové. Všechny získané informace a zkušenosti samovolně proudí do mých hodin a kurzů, takže vlastně vzniká Metoda Martiny Mangové, která čerpá to nejlepší ze všech tří systémů. Určitě se máte na co těšit. 🙂

 

Martina Mangová
Pohyb mě vždy bavil a v mém životě jsem měla možnost odhalovat jeho léčivé aspekty. Díky tomu mám doktorát za sportu a jsem zakladatelkou Lunární jógy a Hormonální jógy v ČR. Pohybem jsem se naučila udržovat záda bez bolestí, získávat chybějící energii, udržovat se po fyzické i psychické stránce v pohodě. Specializuji se na problematiku neplodnosti a na hormonální systém. Nyní své vědomosti předávám na mých kurzech Lunární a Hormonální jógy. Bližší informace naleznete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *