PCOS a jak se zbavit cyst na vaječnících

Co to je PCOS?

PCOS, Syndrom polycystických vaječníků považuji za druh hormonální nerovnováhy. V nerovnováze mohou být hladiny ženských hormonů, ale i mužských (často zvýšené), hormony štítné žlázy i slinivky.

U PCOS jsou nedostatečné hladiny hormonů pro dozrání vajíčka, takže vajíčko se sice při ovulaci vytvoří, ale neodejde, zůstává na vaječníku jako cysta. Když se to děje více měsíců za sebou, je těch cyst hodně = polycystický vaječník.

To může způsobovat:

  • neplodnost
  • bolesti břicha,
  • otok břicha a přibírání na váze,
  • akné a skvrny v obličeji,
  • vypadávání vlasů,
  • zvýšené ochlupení těla apod.

Co je příčinou PCOS?

Příčin může být vícero – v podstatě všechno, co způsobuje hormonální nerovnováhu. Stres, moderní způsob života, nevyvážená strava,… Vypozorovala jsem, že se tato diagnóza často objevuje do půl roku od vysazení hormonální antikoncepce a za dalšího půl roku se může přidat snížená funkce štítné žlázy. Příčinou ale mohou být i bloky na páteři způsobené nedostatkem pohybu nebo naopak jednostrannou pohybovou zátěží…

Co pomůže PCOS odstranit?

Kombinace cvičení a oleje způsobí opravu hormonálních hladin a pak zpravidla během jednoho cyklu odejdou všechna tato nalepená vajíčka z vaječníku pryč. Máme to mnohokrát ověřeno ultrazvukem, že po měsíci cvičení je vaječník “čistý”.

I ostatní příznaky PCOS postupně mizí. Za předpokladu, že žena cvičí každý den se pak normalizuje cyklus, probíhají pravidelné ovulace a je možné otěhotnět. Doporučuji to ale neuspěchat – jde totiž potom ještě o donošení miminka, tak je lepší aspoň 4 měsíce v pravidelném cvičení pokračovat, aby se tělo více stabilizovalo. Pokud by došlo k otěhotnění rychleji, např. hned další měsíc, spojte se prosím se mnou pro individuální konzultaci.

Jak je to možné, že cvičení ovlivňuje hormonální hladiny?

Cvičení HJ i LJ působí na tělo komplexně a tím může odstranit vícero příčin hormonální nerovnováhy, mnohem víc než jen potravinové doplňky a vitamíny.

Příčiny, na které HJ a LJ zabírá:

  • bloky na páteři (vzniké sedavým způsobem života nebo naopak jednostrannou zátěží, asymetrií, chybějícím strečinkem)
  • tím se zlepší nervové zásobení a prokrvení oblasti břicha a pánve
  • zkrácené svaly se jógou protáhnou, povolené posílí,
  • cviky cíleně masírují břicho a aktivují hormonální žlázy, aby fungovaly správně
  • Důležitý je protistresový účinek těchto cviků – stres totiž dokáže hormony pěkně pozlobit. Více se můžete dočíst i v tomto článku.

Jak často by se mělo cvičit?

Na svých kurzech vždy doporučuji cvičit každý den. Každé ženě doporučuji udělat pokus – vydržet každodenní cvičení po dobu 3 měsíců a pak si opětovně vyplnit dotazník a porovnat výsledky se vstupním dotazníkem. Pokud si nechaly před začátkem pravidelného cvičení navíc vyšetřit i hormonální hladiny z krve, mohou je opět nechat zjistit. Pak už by měla každá vidět černé na bílém, zda bylo cvičení přínosem a zda bude v každodenním cvičení pokračovat. U některých žen ale došlo ke znovuobjevení některých symptomů, když cvičení redukovaly na obden. Aby se cítily zase dobře, musely obnovit každodenní cvičení. Podobnou zkušenost uvádí i Dinah Rodrigues, zakladatelka Hormonální jógy, v jedné ze svých knih.

Co když ani pak výsledky nejsou?

U většiny účastnic se výsledky dostaví. Pokud tomu tak není, doporučuji si stáhnout e-book zdarma „Nejčastější chyba proč Vám Hormonální jóga nefunguje. Aneb ať Vám cvičení přináší ty nejlepší výsledky.“ U mnoha žen to bylo přesně ono.

Doporučuji vedle Hormonální jógy vyzkoušet i Lunární jógu (a naopak). Každá žena je jiná a může jí vyhovovat jiný styl cvičení. Jaký je rozdíl mezi Lunární a Hormonální jógou naleznete v tomto článku.

Pokud i tak nejsou výsledky uspokojivé, doporučuji individuální konzultaci anebo si přijít zopakovat na některý z mých seminářů. Už samotná účast na semináři ať Lunární, tak Hormonální jógy může udělat obrovský posun k lepšímu – je možné zde načerpat množství životní energie, která nastartuje léčebné procesy. Uvolní se ztuhlá místa a tím se obnoví dobré proudění krve, lymfy a energie k důležitým orgánům. Navíc vedle cvičení sděluji i mnoho teoretických informací, jak si v běžném životě drobnými detaily pečovat o své hormonální hladiny. Jeden detail ke druhému a celkový výsledek je pak úžasný.

Co když někdo každý den cvičit nemůže?

Pak je tu taková berlička v podobě diosgeninového oleje s extraktem z jamu. Na hormonální úrovni funguje podobně jako cvičení LJ nebo HJ – uvádí hladiny hormonů do optima vzhledem k věku. Navíc jsou k němu zdarma kuličky na odstranění následků užívání chemických hormonů, které mohou přinést zásadní zlepšení, zejména pokud je žena po vysazení HA nebo po stimulaci během IVF.

Odkud jsem čerpala tyto informace?

Tyto informace jsem nasbírala během 12 let praxe v oboru, kdy jsem na svých seminářích pozorovala, jak cvičení funguje a jak zabírá u různých potíží.

Martina Mangová
Pohyb mě vždy bavil a v mém životě jsem měla možnost odhalovat jeho léčivé aspekty. Díky tomu mám doktorát za sportu a jsem zakladatelkou Lunární jógy a Hormonální jógy v ČR. Pohybem jsem se naučila udržovat záda bez bolestí, získávat chybějící energii, udržovat se po fyzické i psychické stránce v pohodě. Specializuji se na problematiku neplodnosti a na hormonální systém. Nyní své vědomosti předávám na mých kurzech Lunární a Hormonální jógy. Bližší informace naleznete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.